Markedsføringstilskudd til utøvere, opphavere og bransje
Frister 2025
- 1. mars
1. juni
1. september
1. desember
Ramme
4,5 mill
Fagutvalg
- Fredrik Forssman
- Johanna Alem
- Oda Marøy
- Sarah Winona Sortland
- Tine Victoria Horn Hvidsten
Observatører
- Håvard Hvideberg Bratlid (Revisor)
- Jennifer Gunn
- Alf Håvard Vestrheim
Tips
- 1) Les retningslinjene
- 2) Det er ikke mellomlagring
- 3) Husk vedlegg
Generelle retningslinjer
Ordningene skal bidra til at profesjonelle utøvere, opphavere og musikkselskaper innen alle sjangre kan delta aktivt i et internasjonalt marked. Formålet med ordningene er å øke etterspørselen, markedsverdien og nettverket til de norske aktørene internasjonalt.
Tilskuddsordningene gjelder som hovedregel ikke for institusjoner og tiltak med fast årlig statlig, fylkeskommunalt eller kommunalt driftstilskudd. Enkeltpersoner ansatt ved slike institusjoner kan imidlertid unntaksvis få støtte til gjesteengasjementer i utlandet hvis særlige hensyn tilsier det.
Søkeren må være registrert med organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene.
Søker har ansvar for å informere alle involverte parter om at søknad er sendt og om eventuelle tilskudd som mottas.
Søker må ha virksomheten som sin fulltidsbeskjeftigelse. Norske musikkselskaper med hovedkontor i Norge vil bli prioritert.
Prosjektene som mottar tilskudd skal være etisk og miljømessig forsvarlige. Music Norway er Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi oppfordrer søkerne til å tenke miljøvennlig så langt det tar seg gjøre. Les mer her (lenke til vår grønne guide). Vi oppfordrer også til bevissthet rundt likestilling og mangfold.
Minste søknadssum i Music Norways tilskuddsordninger er kr. 5.000.
Søknadsprosess
All kommunikasjon rundt søknaden foregår elektronisk. På toppen av denne siden finner du lenke til søknadsskjema. Utbetalings- og rapporteringsskjemaer er tilgjengelig hvis du leter opp din søknad ved hjelp av søkefeltet. Husk å alltid oppgi referansenummer (siste fem siffer) ved alle henvendelser til Music Norway.
Søknadene kan avvises på administrativt grunnlag dersom rapport fra tidligere tildelinger ikke er mottatt innen fristen. Søknadene avvises også administrativt grunnlag hvis de faller utenfor retningslinjene for ordningen eller er svært mangelfullt utfylt.
Søknadsfrister og behandlingstid:
Innen kl. 24:00 disse datoene uavhengig av ukedag:
1. mars - 1. juni - 1. september - 1. desember
Svar på søknad sendes normalt ca. 3-4 uker etter søknadsfristens utløp og dagen etter fagutvalgets møte. NB. Behandlingstiden kan variere noe mht. antall søknader som kommer inn.
Utbetaling
Tilskuddet er øremerket det omsøkte prosjektet og kan ikke overføres andre prosjekter. Utbetaling skjer ved innsending av anmodningsskjema fra stikk.no tidligst to måneder før prosjektstart. Vi gjør oppmerksom på at turnélisten må oppdateres ved innsending av utbetalingsanmodning for reisetilskudd.
I henhold til regler for økonomiforvaltning i staten tas det forbehold om adgang for Riksrevisjonen til å iverksette kontroll med at tilskuddet benyttes etter forutsetningen.
Dersom beløpet er overført og prosjektet likevel ikke finner sted, plikter søkeren å gi Music Norway beskjed umiddelbart og returnere mottatt tilskuddsbeløp i sin helhet.
OBS: Vi gjør oppmerksom på at dersom innvilget beløp ikke er anmodet utbetalt av søkeren innen to–2 måneder etter prosjektets slutt (angitt i søknaden), tilbakeføres pengene ordningen og tilsagnet utgår.
Saksbehandling og fagutvalg
Beslutning om fordeling av tilskuddsmidlene fattes av tilskuddsordningens eksterne fagutvalg.
Fagutvalgets medlemmer er personlig oppnevnt, og står oppført i margen til venstre på denne siden. Utenriksdepartementet skal være representert i utvalgene gjennom en observatør. Hvert fagutvalg utnevner en leder som representerer utvalget om behov for Music Norway.
Music Norway konsulterer relevante organisasjoner ved oppnevning av nye medlemmer, og nye medlemmer innsettes av styret i Music Norway for tre år av gangen. Enkeltmedlemmer kan sitte i utvalget i inntil to perioder sammenhengende. Hvis et medlem fratrer i løpet av en periode, skal Music Norways styre oppnevne en erstatter for den gjenværende del av perioden. Music Norway skal utføre utvalgets sekretariatsfunksjoner. Fagutvalgets medlemmer honoreres i utgangspunktet iht. statens satser for møtegodtgjørelse, og får dekket sine reiseutgifter.
Søkere oppfordres til å følge myndighetenes til enhver tid gjeldende reiseråd. Sjekk UDs reiseråd HER.
Klageadgang
Tildeling eller avslag er forbeholdt fagutvalget på selvstendig grunnlag. Det er ikke adgang til å klage over det faglige skjønnet som ligger til grunn for vedtakene. Det er kun feil ved saksbehandlingen og avgjørelser basert på uriktig faktagrunnlag som kan påklages.
Offentliggjøring
Resultatet av fagutvalgets vedtak offentligjøres på stikk.no. I tillegg får ambassaden i det angjeldende land informasjon om prosjektene og hva som er innvilget. Ved å motta økonomisk støtte via denne ordningen, forplikter tilskuddsmottager å offentliggjøre at Music Norway og Utenriksdepartementet har gitt økonomisk tilskudd til prosjektet (last ned logo fra menyen).
Music Norway følger offentlighetsloven. Søknader og tilhørende dokumenter er i utgangspunktet offentlige, med noen unntak som er spesifisert i loven. Dette gjelder for eksempel forretningshemmeligheter og personlige opplysninger. Alle kan søke om innsyn i Music Norways søknader på stikk.no, og vi saksbehandler alle innsynskrav i henhold til offentleglova og forvaltningsloven.
Alle innsynsbegjæringer skal sendes til post@musicnorway.no med henvisning til spesifiserte dokumenter det søkes innsyn i.
Spesifikt for Markedsføringstilskudd
Formål
Formålet med ordningen er å øke etterspørsel, interesse og synlighet for norske utøvere, komponister, låtskrivere og musikkselskaper internasjonalt.
Årlig ramme for ordningen: 5 millioner kroner.
Formålet er å øke eksportinntekter og markedsandeler til artist og/eller selskap gjennom aktivitet og kampanjer internasjonalt.
Hva kan du søke tilskudd til?
Du kan søke tilskudd til å dekke kostnader i forbindelse med internasjonal markedsføring, som lansering og kampanjer i spesifikke land eller markeder. Vi kan kun dekke opp til 50% av kostnadene til markedsføringstiltak. Minste søkesum er 5.000 kroner.
Hvem kan søke?
Utøvere, artister, opphavere, komponister, låtskrivere og tekstforfattere, samt norske musikkselskaper som representerer eller formidler disse eller deres verk.
Vi prioriterer profesjonelle aktører som kan vise til konkret etterspørsel fra utlandet, et beviselig momentum internasjonalt, og som har en dokumentert strategi for sin utenlandssatsing og vekstambisjoner.
Søker må være norsk statsborger eller bosatt i Norge, og være registrert i foretaksregisteret. Du som søker må ha rettighetene til å lansere prosjektet/produktet internasjonalt. Du som søker har ansvar for å informere de du evt. representerer om søknad og utfall.
Du kan søke tilskudd til:
Markedsføringstiltak - Du kan søke om tilskudd til:
• Konkrete kostnader for enkeltstående markedsføringstiltak som skal utløse internasjonal etterspørsel. Markedsføringen kan gjelde kortere perioder og for et enkelt marked.
Kostnader du kan søke om å få dekket er:
• Kjøp av PR- og markedsføringstjenester fra anerkjent tredjepart
• Produksjon av audiovisuelt innhold som skal brukes i en helt spesifikk markedsføringskampanje (f.eks. klipp til sosiale medier o.l.)
• Markedsspesifikke mediekjøp/kampanjer i sosiale medier
• In-house arbeidsutgifter spesifikt til prosjektet inntil 15% av søkesum
Det er også mulig å søke om tilskudd til større lanseringsprosjekter i denne ordningen. Ved søkesummer over kr. 100 000 forventes det at søker skal kunne dokumentere vesentlig norsk og/eller internasjonal etterspørsel for sitt prosjekt i omsøkt marked (f.eks. medieoppslag, strømmetall, signerte avtaler, turnévirksomhet, låtplasseringer m.m.). Søker og/eller prosjektet skal ha internasjonale samarbeidspartnere utover kjøpte tjenester, samt et relevant internasjonalt nettverk.
Prosjektbeskrivelse
Du må sende inn en prosjektbeskrivelse (maks. 3000 tegn) i søkeportalen med informasjon om formålet med markedsføringstiltaket. Beskriv kun prosjektet du søker tilskudd til. Søkere som kan synliggjøre en langsiktig strategi for sin utenlandssatsing vil bli prioritert.
Prosjektbeskrivelsen skal inneholde:
• Konkrete planer og målsetting med prosjektet
• Samarbeidspartnere i Norge og utlandet
• Promoteringsplan/medieplan om hvordan prosjektet skal markedsføres og generere medieomtale
• Internasjonal interesse, medieomtale og etterspørsel (salg/strømming) for artisten og prosjektet generelt, og spesifikt for landet eller markedet søknaden gjelder for på søketidspunktet
• Søker du om å dekke in-house arbeidsutgifter (maks. 15% av søknadssum), skal det tydeliggjøres i søknaden hvem det skal dekkes lønnskostnader for og hvilken funksjon arbeidsinnsatsen skal dekke
Prosjektets mål må være i tråd med tilskuddsordningens formål.
Budsjett
Du må legge ved budsjett for prosjektet. Bruk gjerne vår budsjettmal for markedsføringstiltak. I budsjettmalen ser du også hvilke spesifikke kostnader du kan søke tilskudd til.
• Budsjett skal være i norske kroner og skal inneholde en inntekts- og en utgiftsside
• Egeninvestering i prosjektet skal oppgis som inntekt i budsjettet
• Er prosjektet allerede støttet av Music Norway og/eller andre må dette oppgis i søknaden som inntekt i budsjettet
Du kan kun søke tilskudd til konkrete utgifter. Vi kan kun dekke opp til 50% av kostnadene til markedsføringstiltaket.
Vedlegg til søknaden
Du må ha disse vedleggene klare før du søker:
1. Fullstendig budsjett med utgifts- og inntektsside i Excel/PDF-format.
2. Promoteringsplan/medieplan med svar på hvordan prosjektet skal markedsføres og generere medieomtale og økt etterspørsel. Søkes det om markedsspesifikke mediekjøp/web/kampanjer i sosiale medier, skal prisoverslag vedlegges i tillegg til promoteringsplan/medieplan.Evt. lanseringsstrategi for lanseringer.
3. Generell informasjon om artist, opphaver eller selskap som er relevant for søknaden (valgfritt)
Søknadsfrister
Det er fire frister i året. Søknad sendes innen kl. 24:00 disse datoene:
1. mars
1. juni
1. september
1. desember
All kommunikasjon om søknaden foregår elektronisk i vår søkeportal.
Du får svar på søknaden ca. 3 uker etter søknadsfristen. NB! Behandlingstiden kan variere noe avhengig av antall søknader.
Vurdering av søknaden
Alle søknader vurderes av et eksternt fagutvalg. Søknadene vurderes helhetlig med vekt på følgende kriterier:
• konkrete planer
• målsetting
• samarbeidspartnere (lokalt og internasjonalt)
• internasjonal etterspørsel
• muligheter for nye inntekter
• erfaring og tidligere resultater
Tildeling eller avslag er forbeholdt fagutvalget på selvstendig grunnlag. Du kan ikke klage på den faglige vurderingen som ligger til grunn for vedtakene. Det er kun feil ved saksbehandlingen og avgjørelser basert på uriktig faktagrunnlag, som kan påklages.
Søknaden kan avvises på administrativt grunnlag hvis den faller utenfor retningslinjene for ordningen eller er svært mangelfullt utfylt, eller dersom sluttrapport fra tidligere tildelinger ikke er innsendt innen fristen.
Sluttrapport
Du må rapportere på hvordan tilskuddet er brukt innen 2 måneder etter endt sluttdato for prosjektet.
I sluttrapporten skal du beskrive hvordan prosjektet har bidratt til å svare på prosjektets målsetting, i tråd med tilskuddsordningens formål om økt etterspørsel, interesse og synlighet i markedet.
Oppgi evt. økt salg, økt etterspørsel, nytt publikum, radiospilling, medieomtale, nye avtaler med internasjonale samarbeidspartnere eller nettverk.
Regnskap må vedlegges, inkl. kvitteringer og rapport for kjøpte PR-tjenester.
Rapporteringsskjema er tilgjengelig i søkeportalen. For å få tilgang til rapporteringsskjema må du gå til "Din søknad" nederst på siden for tilskuddsordninger i søkeportalen. Du må lete opp din søknad i søkefeltet under "Din søknad" ved å oppgi referansenummer (siste fem siffer). Oppgi alltid dette referansenummeret når du henvender deg til Music Norway.
NB! Du kan ikke sende inn en ny søknad hvis sluttrapport ikke er levert innen fristen på 2 måneder etter endt sluttdato for prosjektet.
Du kan ikke søke tilskudd til:
• Prosjektutvikling
• Innspilling
• Husleie
• Kjøp av utstyr og abonnementer
• Ordinær musikkvideo som skal følge en utgivelse (her henviser vi til Kulturdirektoratets ordning for Markedsføring av musikkutgivelser)
• Ren filminnspilling
Disse kan ikke søke:
• Selskaper som ikke er registrert i Norge.
• Bransjeorganisasjoner, foreninger eller offentlige etater.
• Større norske musikk- eller utdanningsinstitusjoner som i det vesentligste mottar driftsstøtte fra den norske stat, fylkeskommuner eller kommuner.
Unntak fra søknadsfrister
Spesielle hastesaker kan prioriteres, men kun dersom muligheter har oppstått på så kort varsel at det ikke har vært mulig å benytte en ordinær frist. Ta i så fall kontakt med Pål Dimmen, pal@musicnorway.no / 922 455 44.
NB! Grunnet svært stor søknadsmengde for tiden, vil ikke hastesaker bli behandlet ad hoc, men samlet opp og behandlet sammen med alle andre søknader på førstkommende fagutvalgsmøte.
Kontakt Pål Dimmen, pal@musicnorway.no / 922 455 44, for ytterligere informasjon om Music Norways støtteordninger.